در مدرسه پسرانه سلاله، برنامه‌های آموزشی رسمی مطابق با اهداف مشخص شده در سند اهداف کلان آموزش و پرورش برنامه‌ریزی شده است اما در شیوه اجرا و تدریس از رویکردهای نوین آموزشی و روش‌های یادگیری فعال، تعاملی و زمینه‌محور بهره می‌بریم.

کلاس چهارم ابتدایی

سوادآموزی و ادبیات

آشنایی با مهارت‌های سوادآموزی از سنین پیش‌دبستان آغاز شده و نوآموزان برای فراگیری سواد خواندن و نوشتن آماده می‌شوند. در نخستین سال آموزش رسمی (اول دبستان) سوادآموزی زمان و اهمیت بیشتری یافته و یا تمرین و ممارست تا پایان سال، والدین و دانش‌آموزان طعم شیرین خواندن و نوشتن را تجربه خواهند کرد. در سال‌های بالاتر علاوه بر مهارت خواندن و نوشتن به تمرین و تقویت مهارت درک مطلب، داستان نویسی، آشنایی با ادبیات کهن و… می‌پردازیم.

پایه سوم دبستان

سواد ریاضی

آموزش مهارت‌های ریاضی و منطق محاسباتی در کنار درک فضایی و هندسی و کشف الگوهای منطقی-ریاضی از مهم‌ترین اهداف آموزش سواد ریاضی در سال‌های نخستین دبستان است. تمرین و کاربست مفاهیم آموزش داده شده در جریان زندگی روزمره دانش‌آموزان در مدرسه و خانه دنبال می‌شود.

علوم تجربی و مهارت‌های علمی

مشاهده، آزمایش، ارائه فرضیه، استنتاج و… از جمله مهارت‌های علمی هستند که در دوره دبستان باید نهادینه شوند تا فرزندان ما در آینده همچون دانشمندان جهان پیرامون خود را بشناسند و کشف کنند و راجع به آن بیندیشند.

سواد هنری و زیبایی شناسی

مهم‌تر از تکنیک‌ها و مهارت‌های هنری، آنچه در دوران دبستان باید به دانش‌آموزان منتقل شود، روح زیبایی‌شناسی و معناگرایی هنری است. علاوه بر آن تجربه‌ورزی‌های متنوع و خلاقانه و نیز آشنایی با رویکردها و سبک‌های هنری، از مهم‌ترین اهدافی است که در کارگاه‌های مدرسه دنبال می‌شود.

مهارت‌های ورزشی

آموزش مهارت‌های پایه‌ی ورزشی و آشنایی و تجربه رشته‌های پایه ورزشی در کنار تمرین و نلاش برای تسلط بر مهارت‌های پایه حرکتی و بدنی از مهم‌ترین اهداف کلاس‌های ورزشی مدرسه است.

کلاس دوم دبستان پسرانه

کارگاه‌های فنی و مهارتی

نظیر نجاری، معماری، ساخت و ساز و… که در این کارگاه‌ها دانش‌آموزان ضمن آشنایی با مهارت‌های گوناگون فنی، روش‌های مختلف تفکر نظیر تفکر واگرا، کل‌نگری در عین جزءنگری، همه‌جانبه‌نگری به مسائل، پیش‌بینی کردن، حدس زدن، طراحی مفهومی و… را نیز تمرین کرده و می‌آموزند.

کوه‌پیمایی

کوه آموزه‌های بسیار برای ما و فرزندان‌ما دارد. صبر و استقامت، تاب‌آوری و چشیدن طعمم رهایی و آزادی، ماجراجویی و ارتباط با طبیعت، هم‌پیمایی گروهی و هم‌قدم شدن با یکدیگر، فتح قله‌های بالاتر و بیشتر در هربار صعود و… درس‌هایی است که در زندگی امروز و فردا برای ایشان اندوخته خواهد شد.

نجوم

آشنایی با ستارگان و سیارات و جهان وسیعی که برای ما ناشناخته است، درک ذهنی و نگاه کودکان را به دنیای اطراف‌شان چنان دست‌خوش تغییر و تحول می‌کند که نتایج آن در دوران نوجوانی و بزرگسالی دیده خواهد شد. کنجکاوی و علاقمندی به فضا، دانشمندان آینده را با تواضع و فروتنی تربیت خواهد کرد.

بانک مدرسه

آشنایی با مفاهیم اولیه اقتصادی و سواد مالی از جمله مهارت‌هایی است که مطلوب است کودکان در دوره دبستان بیاموزند و با آن آشنا شوند. محیط و فرآیندهای شبیه‌سازی شده نظیر بانک در مدرسه به دانش‌آموزان ما کمک می‌کند تا با مفاهیم پس‌انداز، خرید و فروش، سرمایه‌گذاری، استقراض و… به صورت عملی و شبیه‌سازی شده آشنا شوند.

پیش دبستانی

مهارت‌های تفکر و بازی آزاد

فلسفیدن و حلقه گفت‌وگو و تفکر از زمان‌های نابی است که دانش‌آموزان مدرسه ما از آن یاد می‌کنند. بر خلاف تصور عامه، فلسفه فقط برای فیلسوفان نیست. فلسفه و تفکر در جریان روزمره زندگی همه ما از جمله کودکانمان جاری است و دست‌یابی به آگاهانه اندیشیدن و تامل و نقد افکار و اندیشه‌های خویشتن، زمینه‌ساز رشد فکری و فرهنگی آنان در آینده خواهد بود. در کنار این موضوع زمان‌های بازی آزاد برای دانش‌آموزان فرصتی است تا با انتخاب خود (انتخاب فردی یا گروهی) فارغ از همه فعالیت‌های آموزشی، بازی کنند. چراکه بازی، ابزار تفکر کودکان است.

پایه پنجم ابتدایی

برنامه‌های کتابخوانی

کتاب، این یار دوست‌داشتنی، جزء جدایی‌ناپذیر مدرسه ماست و برنامه‌های متنوعی که در طول سال به بهانه‌های مختلف برای آن برگزار می‌شود، دانش‌آموزان را تشویق به خواندن کتاب‌های بیشتر و افزایش توانایی درک مطلب در ایشان می‌کند.

شنا و باشگاه ورزشی

استفاده از فضای باشگاهی و استخر در کنار کلاس‌های ورزشی رسمی، این فرصت را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند تا با رشته‌های ورزشی بیشتر آشنا شده و در فضایی بزرگ‌تر به بازی و تمرین بپردازند.

کلاس اول دبستان

زبان انگلیسی

در کلاس‌های زبان انگلیسی در عین حالی که دانش‌آموزان با خواندن و نوشتن آشنا می‌شوند، هرجلسه چهار مهارت listening, speaking, reading و writing از طریق بازی‌های متنوع تمرین می‌شود.

شاهنامه‌خوانی

آشنایی با حکیم ابولقاسم فردوسی، داستان‌های شاهنامه و دوستیِ دانش‌آموزان با اساطیر ایرانی.

آموزش والدین سلاله ای

آداب و ارزش‌ها

نگاهی به فرهنگ ایرانی و آداب و ارزش‌های اصیلی که از چشم دور مانده است.

آداب سفره

اجتماعی شدن، جریانی‌ست که طی آن، رفتار افراد شکل می‌گیرد تا به ایفای نقش به صورت شایسته برسند. بخشی از این مهارت، آداب حضور در اماکن مختلف و نمایش عادات مناسب مثل غذاخوردن و شئون سفره است. سعی می‌کنیم در این زمینه، دست شستن، غذاکشیدن، صحبت نکردن با دهان پر و... را تمرین کنیم.