تقویت اعتماد به نفس در پسران، یک سرمایه‌گذاری بزرگ است!

اعتماد به نفس واقعی اساساً نوعی خودباوری است که ریشه در دانش و قدردانی از توانایی‌ها یا ویژگی‌های شخصی دارد. این نوع اعتماد به نفس واقعی است – و تنها زمانی شکل می‌گیرد، که پسرها اجازه پیدا کنند از استعدادها و توانایی‌های منحصر به فرد خود استفاده کنند. کمک به پسران برای ایجاد اعتماد به نفس، یک دستاورد بزرگ است که می‌تواند پیش‌بینی‌کننده‌ی موفقیت آن‌ها در آینده باشد.
برای تقویت اعتماد به نفس پسران، می‌توانید از این راهبردها استفاده کنید:

کلاس مدرسه پسرانه

۱. به آن‌ها کمک کنید احساسات خود را درک کنند. یکی از چیزهایی که ممکن است برای پسرها دشوار باشد، درک احساسات خود است. داشتن درک خوب از احساسات خود، یکی از مهم‌ترین ملزومات یک زندگی شاد و رضایت‌بخش است، بنابراین خوب است زمان و توجه خود را به رشد هوش هیجانی پسران اختصاص دهید.
در این راستا، می‌توانید با کمک به آن‌ها در یادگیری ذهن آگاهی شروع کنید. این کلمه – “ذهن‌آگاهی” – می‌تواند انواع تصورات و تصاویر مختلف را به ذهن متبادر کند، اما مفهوم ذهن‌آگاهی بسیار ساده است. در ابتدایی‌ترین حالت، صرفاً شامل تمرکز حواس و توجه به آنچه در درون خود می‌گذرد، می‌شود. برای کمک به پسرانتان در رشد ذهن آگاهی، آن‌ها را تشویق کنید تا کمی درباره احساسات خود فکر کنند. اگر در موقعیتی قرار گرفته‌اند که خشم، غم، ترس یا احساسات دیگری بر آن‌ها تأثیر گذاشته است، آن‌ها را تشویق کنید که مدتی را صرف فکر کردن در مورد آنچه اتفاق افتاده است و لمس احساس آن در بدنشان،کنند. آن‌ها را تشویق کنید تا به تغییرات فیزیکی مرتبط با احساسات خود توجه کنند و به آن‌ها کمک کنید تا احساسات خود را متمایز و شناسایی کنند. به ارتباط بین تغییرات فیزیکی و عواطف توجه کنید. به پسران خود تکنیک‌هایی (مانند تنفس عمیق) را آموزش دهید که می‌توانند از آن‌ برای مدیریت تظاهرات فیزیکی احساسات استفاده کنند. هرچه پسران شما بیشتر احساسات خود را درک کنند، راحت‌تر می‌توانند به خود و دیگران اعتماد داشته باشند و آن‌ها را درک کنند.

تقویت اعتماد بنفس در پسران دبستان

۲. تلاش را تحسین کنید، نه نتایج؛
اگر متوجه تلاش‌های پسرتان در دوران کودکی شوید و آن‌ها را تحسین کنید، او در نهایت قدردانی سالمی از توانایی‌هایش پیدا می‌کند (و ارزش کار سخت را یاد می‌گیرد!). تمجید از یک نتیجه – مسابقه‌ای که برنده شد، تصویری که ترسیم کرد – به اندازه ستایش کاری که او برای رسیدن به هدف انجام داده مؤثر نیست. اگر شما زمان‌گذاری او برای تمرین را تحسین کنید، یاد می‌گیرد که از تلاش‌هایش قدردانی کند. بسیار مهم است که پسران خود را زمانی که کاری جدید یا کاری که از نظر تاریخی برایشان دشوار بوده است را انجام می‌دهند، تحسین کنید. این تمجید باعث تشویق تلاش آن‌ها خواهد شد. همه پسرها کارهایی انجام می‌دهند که در خور ستایش است.
۳. به آن‌ها اجازه دهید تا سبک خود را توسعه دهند. وقتی پسرها بزرگتر می‌شوند، به طور طبیعی شروع به توسعه ایده‌های خود در مورد علایقشان می‌کنند. برای آن‌ها اینکه چگونه به نظر می‌رسند و چگونه می‌خواهند خود را نشان دهند مهم می‌شود، بنابراین تشویق و حمایت از حس رو به رشد پسرتان یکی از راه‌هایی است که می‌توانید به او کمک کنید اعتماد به نفس واقعی خود را افزایش دهد.
توجه: سبک او ممکن است کاملاً متفاوت از سبک شما باشد (یا آنچه شما برای او آرزو می‌کنید!). اگر پسر شما علاقه‌ای به شرکت در کلاس سوارکاری یا ورزش‌های رزمی ندارد و به جای آن نقاشی را انتخاب می‌کند،  شرایط یادگیری و آموزش را برایش فراهم کنید و دستاوردهایش را مورد تشویق قرار دهید. ماموریت شما پذیرش انتخاب‌های سبک او و اجازه ابراز وجود است.
آن‌ها را به چالش بکشید، برای به چالش کشیدن پسرهایتان، حداقل هر از چند گاهی، چیزی هم باید گفت. اگر آن‌ها را به درستی به چالش بکشید، متوجه خواهید شد که به آن‌ها کمک می‌کند تا حس خود را از خود توسعه دهند، مهارت‌ها را بسازند و به شیوه‌ای بسیار متنوع تر و جالب‌تر درگیر زندگی شوند. البته، شما باید مراقب باشید که چگونه پسران خود را به چالش می‌کشید. اگر چالش خیلی سخت باشد یا به شدت آن‌ها را مورد انتقاد قرار دهید، ممکن است در نهایت به اعتماد به نفس آن‌ها و رابطه خود با آن‌ها آسیب بزنید.
۴. وظایف یا پروژه‌هایی را به پسر خود اختصاص دهید که فقط کمی فراتر از توانایی‌های فعلی او هستند. ابزارهای مناسب را در اختیار او قرار دهید و برای کمک و پاسخ به سؤالات در دسترس باشید. اعتماد به نفس او با توسعه مهارت‌های جدید افزایش می‌یابد. به چالش کشیدن پسرها دقیقا برعکس نوازش کردن آن‌هاست. وقتی کودکی را نوازش می‌کنید، مهارت‌ جدیدی در او ایجاد نمی‌شود. وقتی او را به چالش می‌کشید (یا به او اجازه می‌دهید تا چالش‌های خود را دنبال کند)، توانایی‌هایش چند برابر می‌شود.

اعتماد به نفس پسران

۵. آن‌ها را با الگوهای خوب احاطه کنید؛ پسرها اغلب بر این باورند که باید بزرگ‌ترین، قوی‌ترین، بهترین و … باشند. این ایده‌آل فرهنگی منسوخ هنوز در جامعه بسیار رایج است، بنابراین جای تعجب نیست که پسرها هنوز آن را قبول کنند. شما می‌توانید با احاطه کردن پسران خود با الگوهای خوب با این تفکر مقابله کنید – مردانی با هر اندازه، شکل و توانایی که فهمیده‌اند چگونه از این نوع تفکر شانه خالی کنند و آسیب پذیری خود را در آغوش بگیرند. اگر پسران شما چنین فردی را در زندگی خود داشته باشند، به احتمال زیاد ایده‌ای متفاوت از مردانگی را پیدا می‌کنند و احتمال بیشتری دارد که در بدن و توانایی‌های خود احساس امنیت کنند.
توجه: پدران می‌توانند الگوهای بسیار خوبی باشند، اما مردان دیگر نیز می‌توانند الگوهای خوبی باشند! مردان بزرگ همه جا هستند – در مدارس، جوامع، لیگ‌های ورزشی و موارد دیگر. تا جای ممکن پسرتان را با مردان خوب احاطه کنید. آن‌ها را به صحبت تشویق کنید. علیرغم تغییراتی که در سال‌های اخیر در جامعه رخ داده است، هنوز به پسرها آموزش داده می‌شود که احساسات خود را ابراز نکنند، زیرا بیان احساسات به عنوان ضعف تلقی می‌شود و در نتیجه مردانه نیست. این ایده‌ی منسوخ را تخریب کنید! از صحبت کردن در مورد آن شروع کنید. از پسرانتان بپرسید چطور فکر می‌کنند. به آن‌ها گوش کنید. پسرها باید یاد بگیرند که احساسات و صدای آن‌ها اهمیت دارد و تنها راه این است که به آن‌ها زمان (و مکان) صحبت بدهیم و سپس به آن‌ها گوش دهیم. تقویت اعتماد به نفس پسران یک سرمایه گذاری ارزشمند است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *